Het is nu vr jan 18, 2019 4:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Godinnen van eigen bodem - Ineke Bergman
Geplaatst: zo aug 10, 2008 9:18 pm 

Nou zoals de titel al zegt gaat het over het boek 'Godinnen van eigen bodem' van Ineke Bergman!
Ik had ervan gehoord en wou het graag lezen (vooral voor de info van Tanfana en Nehalennia maar ok) dus heb hem besteld.
Kent iemand dit boek en wat vond je ervan?
Ik heb gehoord dat het een aardig goed boek is, maar ik heb ook gelezen, dat er acht godinnen van 'eigen bodem' met een jaarfeest worden geassocieerd.
Wat ik heb begrepen is het zo:

Yule - Holda
Imbolc - Brigida
Ostara - Ostara / Eostre
Beltane - Flora
Litha - AnnA
Lughnasadh - de Witte Wieven
Mabon - Nehalennia
Samhain - Tanfana

Door deze rare mix begon ik een beetje mijn twijfels te krijgen, want ik weet zeker dat Brigida toch echt Brits is, en Flora toch echt Romeins.
Van die 'AnnA' wist ik niets, maar in een recense wordt gesproken van een Drenthse godin, waar ik eigenlijk nog nooit eerder heb gehoord.
Ook heb ik nog nooit gehoord van de Witte Wieven als godin, maar daar weet ik dan ook niet vanaf.

Nouja ik dwaal een beetje af, maar was het een goed boek? :p

Cinnamon

Berichttitel: re: Godinnen van eigen bodem - Ineke Bergman
Geplaatst: di aug 19, 2008 11:11 pm 

En? Was het een goed boek? Heb je het al ontvangen en gelezen? Ik ben wel benieuwd. Ik had gedacht dat 'Anna' (waarom zo'n vreemde spelling, of is dat per ongeluk?) 'Anneke Tanneke Toverheks' zou zijn, maar dat is Tanfana.
Staat Viradekdis er niet in? Die zou ook lokaal zijn (maar uit de Romeinse tijd, en ik krijg de indruk dat 'lokaal' wel heel breed genomen is op de sokkel van het beeld - replica - tussen Utrecht en Bunnik).

Geplaatst: zo aug 24, 2008 1:41 pm 

Ja ik heb het boek ontvangen en uitgelezen.
Het boek is wel leuk maar ik zou niet alles voor waarheid nemen. Sommige dingen lijken me nogal vreemd.
Er staat vreemdgenoeg niets in over andere inheemse godinnen, zoals Baduhenna, Hludana, Sandraudiga, Vagdavercustis, etc...

Veel is niet op feiten gebaseerd, bijvoorbeeld dat de godin Nehalennia vaak is afgebeeld met een ketting met een halvemaan als hanger...
Nog nooit gezien of van gehoord (misschien geradendoor mijn signature, ja ik ben Nehalennia-fan, haha).

Oh en die rare spelling van AnnA, met dubbele hoofdletters A is expres, zo wordt het volgens Ineke bergman ook wel eens geschreven.
Ik betwijfel of Anna(of AnnA) historische achtergronden heeft.

Ook vond ik het na het lezen van het boek nog raar dat Brigida (Bridget), de Ierse godin er in stond, alleen omdat ze in sommige plaatsen wordt aanbeden als Sint-Brighid. Dit is geen aanwijzing dat de godin hier is aanbeden, de missionarissen namen hun heiligen gewoon mee naar de landen die gekerstend werden...

Maarja het boek was verder wel leuk hoor! Ben nu alleen de slechte punten aan het opsommen.

Geplaatst: vr sep 05, 2008 1:08 pm 

Nee hoor! Dat dacht ik eerst dus ook, alleen een zeegodin...
Nehalennia is onder andere godin van de aarde en de overvloed die het brengt, van handel, reizen en ZEEvaart... Die zee-connectie heeft dus vooral te maken met haar connectie met handel, gewoon omdat er veel over water werd getransporteerd.
Ook heeft ze een onderwereldconnectie en waarschijnlijk heeft ze ook iets te maken met huis en haard.

Tanfana heeft wel meer met Overijssel te maken natuurlijk, moet ik toegeven.
Ojee daar ging ik weer, haha. Altijd leuk als Nehalennia in een post verschijnt :].

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur